O co chodzi z Wellness

Rozszyfrowanie naukowego żargonu związanego z wellness nie jest proste. Ponieważ organizm człowieka nie wytwarza witamin, minerałów ani kwasów tłuszczowych omega-3, musimy pozyskiwać je z pożywienia – ale jakiego i dlaczego? Nasz krótki przewodnik pomoże Ci to zrozumieć.

PRZEWODNIK PO WITAMINACH

Witamina A
Potrzebna dla dobrej kondycji skóry, prawidłowego funkcjonowania wzroku, układu immunologicznego i wzrostu. Organizm człowieka przekształca beta-karoten, czerwono-pomarańczowy pigment zawarty w warzywach i owocach, w tyle witaminy A, ile potrzebuje, więc nie ma ryzyka jej przedawkowania.

Jedz: Zielone warzywa liściaste, marchew, morele, nabiał, jajka i ryby.

 

Witamina B
Wyróżnia się osiem witamin z grupy B, które przyczyniają się do prawidłowego metabolizmu, podziału komórek, pracy mięśni i układu nerwowego. Witaminy B są szczególnie wrażliwe na przetwarzanie, dlatego często brakuje ich osobom jedzącym dużo żywności przetworzonej.

Jedz: Surowe warzywa i owoce, orzechy, produkty pełnoziarniste (jak ryż brązowy czy makaron razowy), jajka, mięso i ryby.


Witamina C
Większość osób zna witaminę C. To silny antyoksydant pełniący zasadniczą rolę w tworzeniu kolagenu w tkance łącznej, dlatego jest niezbędna dla zdrowej skóry, zębów, kości i naczyń krwionośnych. Pomaga także organizmowi przyswajać żelazo z pożywienia.

Jedz: Owoce, w tym jagodowe, kiełki, warzywa korzeniowe.

 

Witamina D
Najważniejszym źródłem witaminy D jest słońce. Mówi się, że 30-minutowy spacer jest równie korzystny co wypicie 10 szklanek mleka! Potrzebujesz witaminy D, by organizm dobrze przyswajał wapń, a układ immunologiczny i mięśniowy sprawnie funkcjonowały. Niedobór witaminy D może powodować schorzenia kości, więc trzeba dostarczać jej organizmowi w odpowiedniej ilości.

Jedz: Tłuste ryby i żółtka jajek.

Witamina E
Będąca silnym antyoksydantem witamina E chroni komórki ciała przed wolnymi rodnikami, uszkadzającymi zdrowe komórki. Współdziała z witaminą C.

Jedz: Orzechy, fasole, jajka, zielone warzywa liściaste i kasze.

Witamina K
Witamina K wpływa na krzepliwość krwi oraz odbudowę i regenerację kości. Bakterie w naszych jelitach wytwarzają ją naturalnie, ale powinniśmy także czerpać ją z pożywienia.

Jedz: Ciemnozielone warzywa liściaste (brokuły, szpinak, brukselka).

PRZEWODNIK PO MINERAŁACH

Wapń Jest niezbędny dla zdrowia kości, zębów i tkanek. Reguluje pracę mięśni i układu nerwowego, bierze udział w krzepnięciu krwi.

Jedz: Zielone warzywa liściaste, migdały, fasole, owoce i nabiał. 

 

Magnez Bierze udział w ponad 300 reakcjach w naszym organizmie, m.in. produkcji energii, pracy serca i skurczu mięśni. Wiele osób nie spożywa wystarczająco dużo produktów bogatych w magnez.

Jedz: Zielone warzywa liściaste, orzechy (nerkowce i migdały), nasiona i produkty pełnoziarniste. 

 

Selen Pomaga wytwarzać antyoksydacyjne enzymy, które zapobiegają szkodliwym skutkom działania wolnych rodników. Jeśli nie dostarczasz organizmowi wystarczającej ilości selenu, Twój układ immunologiczny i serce mogą gorzej pracować.

Jedz: Kasze, orzechy, grzyby i ryby.  


Cynk Układ immunologiczny potrzebuje cynku do prawidłowego funkcjonowania. Cynk pomaga organizmowi leczyć zranienia, trawić węglowodany, utrzymywać skórę w dobrej kondycji. Przyczynia się także do prawidłowego działania narządów wzroku, węchu i smaku.  

Jedz: Nasiona (sezamu, słonecznika, dyni), orzechy, mięso, soczewica, grzyby. 

 

Jod Zasadniczy składnik hormonów tarczycy, regulujących metabolizm, proces rośnięcia i rozwoju oraz funkcje rozrodcze. Brak jodu może prowadzić do zaburzeń umysłowych.  

Jedz: Sól, algi, owoce morza, fasole, ziemniaki, nabiał, jajka.  

 

Miedź Mikroelement niezbędny do prawidłowej pracy centralnego układu nerwowego, produkcji energii i melaniny.  Potrzebujemy jej także do wytwarzania kolagenu i elastyny w skórze oraz zdrowej tkanki łącznej w sercu, krwi i kościach.

Jedz: Fasole, orzechy, nasiona, ziarna i grzyby.  

 

Żelazo Czerwone krwinki potrzebują żelaza, by móc rozprowadzać tlen po organizmie. Niedobór żelaza grozi anemią.  

Jedz: Soczewica, fasole, truskawki, czerwone mięso.

 

I KWASY TŁUSZCZOWE…

Omega-3 Organizm nie potrafi samodzielnie wytworzyć kwasów tłuszczowych omega-3, więc musimy dostarczać mu ich z pożywienia lub suplementów.  Omega-3 zmniejszają stany zapalne, co może pomóc obniżyć ryzyko chorób serca, nowotworów i artretyzmu. Wspomagają także pracę mózgu i narządu wzroku. 

Jedz: Tłuste ryby (makrela, pstrąg, łosoś), siemię lniane, orzechy włoskie, suplementy omega-3.  

 

listopad 2015 Autor: Sophia Marinho de Lemos Zdjęcia: Shutterstock



Jesteś uśmiechnięta/ty, pełna/ny energii i sił witalnych? A może czujesz się źle sam, sama ze sobą? Nie usprawiedliwiaj się! Znajdź czas dla siebie, żeby przyjrzeć się temu, co robisz dla swojego samopoczucia, kondycji i wyglądu.

Napisz do mnie a dostaniesz link do rejestracji i możliwość uczestnictwa w webinarze

Chcesz korzystać z produktów Oriflame ze zniżką, polecać, zarabiać pieniądze i przy tym dobrze się bawić? Zapisz się już dziś i korzystaj ze wszystkich ofert Oriflame, zdobywaj nagrody, poznaj plan marketingowy i możliwości biznesowe.

Dlaczego Oriflame?

Mogą Państwo zwrócić dowolny zakupiony u konsultanta produkt w ciągu 10 dni od daty zakupu.

Oriflame jest członkiem Stowarzyszenia Sprzedaży Bezpośredniej (DSA) oraz Światowej Federacji Stowarzyszeń Sprzedaży Bezpośredniej (WFDSA)

Kosmetyków Oriflame nie testuje się na zwierzętach.

Papier używany do produkcji naszych Katalogów pochodzi z dobrze i odpowiedzialnie zarządzanych zasobów leśnych.

Fundacja Oriflame realizuje ideę niesienia pomocy dzieciom i młodym kobietom poprzez szeroki zakres inicjatyw i projektów o charakterze edukacujnym.